• Főoldal-
  • Coach képzések-
  • Coaching-
  • Életreceptek-
  • Média-
  • Eseménynaptár
  • Coach-kapu-
  • Elfelejtett jelszó
Lemma coaching
Logo Logo
  • Coach képzések
  • Coaching
  • Életreceptek
  • Média
COACH-KAPU
ELFELEJTETT JELSZÓ

Mennyire pszichológia a coaching?

Wiesner Edit, coach

Főoldal / Coach képzések / Mennyire pszichológia a coaching?

Egy 2004-es felmérés szerint – akkor még zömében az USA-beli válaszadókkal, mégis talán a nemzetközi tendenciákat is hűen tükrözve –A coachoknak mindössze 5%-a pszichológiai végzettségű, és alig 19%-a rendelkezik valamilyen tanácsadási, kommunikációs-pszichológiai képesítéssel.

Magyarországon ez hasonlóan alakulhat, bár számos tanácsadási módszertan, jó színvonalú a mentálhigiénai és szociális munkás képzés, ill. a szupervízió, valamint a népszerű pszichológiai rendszerek, mint a tranzakció analízis, a családállítás, a Gestalt és számos személyiségtipológiai kurzus elérhető és látogatják is az elsősorban közgazdasági, ill. pedagógiai végzettségű coachok. Coach képzések keretén belül Magyarországon lehet elméleti pszichológiát is hallgatni, vannak a módszertanokat érintő, ugyanakkor elsősorban önismereti coach képzések, vannak egy-egy eszközt népszerűsítő és van pl. a lemma coaching módszertana, amely a kommunikációs pszichológiához számos módszertani elemet, elméletet és gyakorlatot is rendel. Annyiban izgalmas ez, hogy a coaching ülések több mint 76%-ban előkerül az ügyfél önérzete, kommunikációs stílusa, konfliktusai, stb. – amelynek kezeléséhez alapvetően szükség van a pszicho-kommunikációs ismeretekre. Angolul „Core”, avagy alapkompetenciának mondjuk a mindenkori munkafeladat elvégzéséhez és/vagy pozíció betöltéséhez szükséges alkalmazott tudást és képességeket.

 A coachingban a coachnak a következő alapkompetenciákra van szüksége:

  • Rugalmasan épít ki megfelelő interperszonális kapcsolatot ügyfelével és ezt fent is tudja tartana (azaz tud úgy közelíteni ügyfeléhez, hogy az könnyen el tudja fogadni hiteles segítőjeként)
     
  • Megoldás szemléletű – azaz könnyen rálátást szerez egy helyzetre és alapszemlélete az elkötelezettség, hogy oknyomozás helyett (esetleg mellette) előre, megoldás irányba egyengesse a beszélgetést
     
  • Empatikus – azaz rá tud hangolódni a beszélgető társára, együttérez úgy, hogy önmagát a coach mégis folyamatosan magas energiaszinten tartja és ezt a közös kommunikációba is beleviszi
     
  • Folyamatosan reflektál önmagára, kettejükre a beszélgetésben – azaz tud elvonatkoztatni és objektíven számos modell és elv ismeretében, az ügyfelének a helyzete több más szemszögből is rálátást tud ajánlani
     
  • Megfigyeli az ügyfél viselkedését – azaz folyamatosan figyeli ügyfele fiziológiáját, viselkedését, történeteinek mögöttes tartalmát és tud megoldás orientált viselkedésformákat javasolni
     
  • A viselkedésből beazonosít személyiségjegyeket, személyiségtípusokat és mások viselkedésének felismerésére, és arra, hogy az ügyfél észrevegye a különbségeket, ügyfelét is megtanítja
     
  • Tudatosan alakítja, strukturálja a beszélgetést – ami egy tanulható technikai készség

Ezeknek a kompetenciáknak a megléte gyakran vezet pszichológiai tanulmányokhoz, ugyanakkor ezek az erősségek messze nem kizárólag azokhoz kapcsolhatóak, akik első végzettségüket a pszichológia területén szerezték.

Ami fogós kérdés lehet számos elsősorban pszichológiai hátterére alapozó tanácsadónak, az a tréning, ami a terápiás működést tette vérükké.

NÉHÁNY ELTÉRÉS A COACHING ÉS A TERÁPIÁS MŰKÖDÉS KÖZÖTT

Coaching

  • Jelen és jövő fókusszal működik
  • Cselekvés orientált
  • Nem feltételez pszichopatológiát (betegséget)
  • Az ügyféltől és környezetétől is informálódik
  • Fejlesztés és fejlődés orientált
  • Folyamatstrukturáló támogató a tanácsadó
  • A hatékonyság, a teljesítmény növelése, ill. a személyes elégedettség a cél
  • A problémákat emberek és körülményeik között gyökerezteti
  • Szerződési hármas adott: a szervezet is ügyfele a coachnak, nem csak beszélgetőtársa
  • Ezért a szervezet igényeit is szem előtt kell tartani és
  • A bizalmasság is összetettebb kérdés
  • Az ülések ideje alkalomról alkalomra változhat
  • A munkahelyen egy semleges tárgyalóban zajlik
  • A határok kevésbé élesek (tegeződés, személyes példák bejönnek)
  • A személyiségek különbözőségével dolgozik
  • A szervezet ajánl vagy választ (és fizeti) coachot

Terápia

  • A múlt van a fókuszban
  • Meghallgat, reflektál – inkább passzív és lassabb folyamat
  • Nem előítéletes, de mérlegeli az ügyfél pszichopatológiáját
  • Az ügyféltől informálódik
  • Probléma és gyógyítás orientált
  • Mentális egészség témájában szakértő
  • A személyiség vizsgálata, személyiségvonások változtatása a cél
  • A probléma gyökere maga az ember
  • Az ügyfél, aki kliens egyértelműen az, akivel beszélget
  • Csak az egyén érdekei, jól léte számít- a bizalmasság abszolút
  • Jellemzően 50 perces, tartott időkeretek
  • A terapeutánál találkoznak
  • Viszonylag merev együttműködési kommunikáció és keretek
  • A személyiséggel dolgozik
  • A kliens választja ki és fizeti

Kapcsolódó tartalmak:
  • A Coaching alapelvei
  • Coaching – mi az és mi nem az?
  • Coaching a Bábeli zűrzavarban
  • Aktuális coach képzés
  • Aktuális programok és kiadványok

Érdekel a coaching?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig értesülhess a legfrissebb coaching-hírekről!

Lemma coaching
Lemma Coaching Bt.

cím: 1012 Budapest, Attila út 125. 4. em. 2.
cégjegyzékszám: 01 09 892862
Adószám: 23255641-2-41
Felnőttképzési intézményi nyilvántartási szám: 01-0269-06
képviseli: Wiesner Edit
e-mail: info[kukac]]elni-tudni[pont]hu

Térkép teljes nézete
Kapcsolatfelvétel
  • Főoldal
  • Blog
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum

Lemma Coaching © 2017. Minden jog fenntartva.